Zapojenie obcí (mesta) horného Turca do prístupu LEADER/CLLD pre čerpanie eurofondov v programovom období 2014-2020

Dôvodová správa o prístupe LEADER/ CLLD na rokovanie obecného (mestského) zastupiteľstva

I. Základné všeobecné informácie:

Miestny rozvoj vedený komunitou (CLLD – z anglického výrazu „Community Led Local Development“) je nástroj na zapájanie miestnych aktérov do rozhodovania o sociálnom, environmentálnom a ekonomickou rozvoji svojho územia. Je založený na princípe zdola-nahor a na znakoch metódy LEADER, doteraz využívanej len ako samostatná iniciatíva Európskej únie a neskôr ako súčasť programov rozvoja vidieka. V programovom období 2014-2020 sa metóda LEADER rozširuje aj do iných operačných programov a iných fondov EÚ, v podmienkach SR sa CLLD bude využívať v rámci Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka prostredníctvom PRV SR 2014-2020 a v rámci Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu 2014-2020.
Metóda LEADER je inovatívny prístup pre rozvoj vidieka a jeho politiku. Základnou myšlienkou je podporovať rozvoj na základe využívania lokálneho potenciálu územia, teda na základe využívania endogénnych (vnútorných) zdrojov, pričom jedným zo základných znakov je prístup zdola nahor – t.z. o rozvoji územia rozhodujú miestni aktéri z daného územia.
Na základe tohto prístupu vznikajú v danom území verejno-súkromné partnerstvá nazývané miestne akčné skupiny (MAS). Ide o partnerstvá spájajúce subjekty verejných a súkromných záujmov, t.z. členmi týchto partnerstiev sú mestá do 20 000 obyvateľov, obce, podnikatelia, občianske združenia, neziskové organizácie, spolky, zväzy či samotní občania.
Hlavným orgánom zodpovedným za koordináciu prípravy a implementácie CLLD na národnej úrovni je Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR z pozície riadiaceho orgánu pre PRV 2014 – 2020 (ďalej aj „gestor CLLD“).
MAS je zoskupenie predstaviteľov verejných a súkromných miestnych spoločensko-hospodárskych záujmov, v ktorých na úrovni rozhodovania nemajú ani orgány verejnej moci, ani žiadna záujmová skupina viac ako 49 % hlasovacích práv.
MAS je právnickou osobou podľa zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov, ktorej je schválená stratégia miestneho rozvoja vedeného komunitou (ďalej len „stratégia CLLD“) a udelený štatút MAS.
O udelení štatútu MAS rozhoduje Poľnohospodárska platobná agentúra (ďalej len PPA) na základe hodnotiacej správy (na základe výzvy na predkladanie projektových zámerov), ktorú vypracuje Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR) na návrh výberovej komisie zriadenej gestorom CLLD. Iba MAS, ktorej bol právoplatným rozhodnutím PPA udelený štatút MAS, môže byť prijímateľom nenávratného finančného príspevku na chod MAS a môže plniť úlohy podľa čl. 34 nariadenia (EÚ) č. 1303/2013 a podľa zákona o Európskych štrukturálnych a investičných fondov (EŠIF).
Štruktúra orgánov MAS
Pre správnu implementáciu nástroja CLLD/LEADER bude vytvorená minimálne nasledovná štruktúra orgánov a ich právomocí:
a) Najvyšší orgán - valné zhromaždenie
b) Výkonný orgán
c) Výberová komisia
d) Monitorovací výbor
e) Štatutárny orgán – predseda
f) Revízna komisia
Všeobecnými podmienkami MAS sú:
a) Počet obyvateľov MAS musí byť vyšší alebo rovný ako 10 000 a nižší alebo rovný ako 150000 (údaje k 31.12. roku predchádzajúcemu vyhláseniu výzvy),
b) Hustota obyvateľstva celého územia MAS nesmie byť vyššia ako 150 obyv./km2 – hustota sa vypočíta vydelením celkového počtu obyvateľov MAS celkovou rozlohou územia MAS (údaje k 31.12. roku predchádzajúcemu vyhláseniu výzvy),
c) Minimálny počet obcí tvoriacich MAS je 7 (obce môžu byť zastúpené aj združením, príp. mikroregiónom). Ak je obec zastúpená združením, prípadne mikroregiónom, nemôže súčasne vystupovať ako samostatný člen MAS.
d) MAS má právnu subjektivitu, t.z. je zastúpená občianskym združením v zmysle zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov,
e) MAS má vytvorenú štruktúru orgánov minimálne v rozsahu uvedenom v časti „Štruktúra orgánov MAS“
f) MAS je zoskupenie predstaviteľov verejných a súkromných miestnych spoločensko-hospodárskych záujmov, v ktorých na úrovni rozhodovania nemajú ani orgány verejnej moci, ani žiadna záujmová skupina viac ako 49 % hlasovacích práv,
g) Členovia MAS musia pôsobiť na území MAS, t.z. mať na území MAS trvalý alebo prechodný pobyt, sídlo alebo prevádzku,
h) Z podpory sú vylúčené krajské mestá s výnimkou ich prímestských častí do 5000 obyvateľov. Z podpory sú zároveň vylúčené aj obce s počtom obyvateľov nad 20 000, tieto môžu byť súčasťou MAS, ale nemôžu byť príjemcom podpory, príjemcom podpory tiež nemôžu byť organizácie nimi zriadené, pričom subjekty z ich území môžu byť príjemcom podpory,
i) MAS musí mať vypracovanú stratégiu CLLD s jasne formulovanými cieľmi a opatreniami, ktoré budú prispievať k podpore miestneho rozvoja. Stratégia CLLD musí obsahovať definované povinné časti a musí byť vypracovaná v súlade s definovanou osnovou stratégie CLLD,
j) Územie MAS, na ktoré sa vzťahuje stratégia CLLD musí pokrývať súvislé územie ohraničujúce katastre všetkých zahrnutých obcí,
k) Stratégia CLLD vypracovaná MAS je stratégiou CLLD, t.z. je vypracovaná ako multifondová – zahŕňa opatrenia financované z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV), ako aj z Európskeho fondu rozvoja vidieka (EFRR).

Pridelenie finančnej alokácie pre MAS
Fixná zložka pre MAS tvorí sumu 2,8 milióna EUR, pričom táto zložka môže byť nižšia v závislosti od finančného plánu stratégie CLLD..
Okrem fixnej zložky si MAS, v závislosti od finančného plánu stratégie CLLD, môže uplatniť aj variabilnú zložku. Výpočet variabilnej zložky bude závislý od kombinácie kritérií počet obyvateľov, počet obcí, rozloha územia a miera nezamestnanosti a od stanovenia jednotkovej hodnoty v EUR pre jednotlivé kritériá.

II.Možnosť využiť prístup LEADER/CLLD pre región Horného Turca – všetky obce a mesto okresu Turčianske Teplice

Okres Turčianske Teplice je svojim charakterom klasický vidiecky región s nezamestnanosťou prevyšujúcou priemer v rámci Slovenskej republiky. Toto územie je tvorené malými obcami s centrálnou aglomeráciou – mestom do 20 000 obyvateľov. Hustota obyvateľ celého okresu je hlboko pod 150 obyvateľov / km2. Toto sú základné kritériá, ktoré región s počtom obyvateľov minimálne 10 000, ako ucelené územie spĺňa. Je preto oprávneným žiadateľom pre nenávratnú finančnú pomoc z programového obdobia 2014-2020 z fondov EÚ prostredníctvom prístupu Leader/CLLD.
Ako prvý krok pre dosiahnutie získania finančných prostriedkov cca 2,8 milióna € pre okres Turčianske Teplice bolo založené občianske združenie podľa zákona 83/1990. Jeho štatutárnou zástupkyňou je Ing. Eva Mališová.
Ako druhý krok je potrebné, aby sa na riadení, príprave a celej organizácii podieľali priamo samosprávy, keďže aj zo zákona o regionálnom rozvoji sú definované ako jeho aktéri. Zároveň tak budú môcť nielen riadiť, ale aj koordinovať a kontrolovať všetky postupy a predovšetkým financie. Samosprávy sa môžu stať členmi na základe uznesení obecných, mestského zastupiteľstva a nominovať do orgánov budúcej MAS svojich zástupcov.
Zároveň v tomto období MPRV SR vyhlási výzvu na pridelenie dotácie na spracovanie tzv. Integrovanej multi fondovej stratégie (niečo ako Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja okresu Turčianske Teplice s predpokladaným rozsahom cca 250 strán). Pre tento účel vyčlenilo na každú žiadosť financie vo výške max. 15 000 €. Termín spracovania stratégie bude od júla do novembra 2015. Následne táto stratégia pôjde na posudzovanie na ministerstvo. Finančné prostriedky na túto stratégiu však budú refundované a preto je potrebné preklenúť obdobie do zrefundovania. Podľa našich prepočtov na spracovanie stratégie postačuje suma 12 000 €. Jej krytie navrhujeme riešiť spoločnými silami so všetkými samosprávami spôsobom tzv. zálohového členského príspevku na rok 2015 vo výške 0,75 € na obyvateľa. Po zrefundovaní finančných prostriedkov zasadne valné zhromaždenie, kde budú nominovaní zástupcovia mesta a obcí, ktorí rozhodnú ako sa s refundovanými finančnými prostriedkami naloží (či sa vrátia späť do mesta /obce a pod.).
Rozpis výšky zálohovej členského príspevku na rok 2015 podľa obyvateľov k 31.12.2014 – príloha č. 1
Ministerstvo predpokladá, že v rámci celého Slovenska vyberie 50 stratégií a ich žiadatelia dostanú štatút MAS a získajú podporu minimálne 2,8 milióna €. Ministerstvo garantuje, že v každom kraji podporí minimálne 4 budúce MAS. Ostatní uchádzači budú vybraní v ďalšom poradí podľa počtu bodov.

III.Príklady oprávnených aktivít pre samosprávy

V uvedených prípadoch ide o dotácie aj pre mesto. Výška dotácie je 100 % vrátane DPH. Zároveň bude poskytnutá záloha 50 % z dotácie.
Oprávnené sú činnosti, napr.:
- vytvorenie a zabezpečenie prístupu k širokopásmovej infraštruktúre vrátane zariadení na prenos a zber signálu (backhaul) a pozemných zariadení (napr. pevné, pozemné, bezdrôtové alebo satelitné technológie alebo kombinácie týchto technológií);
- budovanie pasívnej širokopásmovej infraštruktúry (napr. inžinierske siete, ako je kladenie káblových rozvodov a zapájanie iných sieťových prvkov, ako sú napr. neaktivované optické vlákna atď.) v súčinnosti s ostatnými infraštruktúrami (energetické, dopravné, vodné, kanalizačné siete atď.).
- výstavba, rekonštrukcia, modernizácia, dostavba kanalizácie, vodovodu, alebo čistiarne odpadových vôd;
- výstavba a rekonštrukcia miestnych komunikácií, lávok, mostov, chodníkov a záchytných parkovísk, autobusových zastávok, výstavba, rekonštrukcia a údržba odvodňovacích kanálov, prehlbovanie existujúcich obecných studní. V prípade investícií do miestnych komunikácii, tie budú umožnené len v malom rozsahu a za predpokladu, že prispievajú k oživeniu znevýhodnenej vidieckej oblasti, kde môže zlepšiť prepojenie medzi vidieckymi oblasťami a širšou dopravnou sieťou, príp. budú prispievať k miestnemu ekonomickému rozvoju (napr. k rozvoju vidieckeho cestovného ruchu a pod.);
- zlepšenie vzhľadu obcí – úprava a tvorba verejných priestranstiev, námestí, parkov a pod. investície, ktoré súvisia s vytvorením, udržiavaním, obnovou a skvalitňovaním turisticky zaujímavých objektov, bodov a miest vrátane príslušnej infraštruktúry – miestne kultúrne, historické, prírodné a iné objekty a zaujímavosti, zriadenie múzejných a galerijných zariadení a pod.;
- investície do rekreačnej infraštruktúry, turistických informácií a informačných tabúľ v turistických lokalitách na verejné využitie, budovanie drobných obslužných zariadení pre turistov, informačné body, smerové tabule, KIOSKy a pod.;
- budovanie, rekonštrukcia náučných chodníkov, cykloturistických chodníkov, ich napojenie na náučné chodníky, budovanie doplnkovej infraštruktúry (odpočinkové miesta, prístrešky, stojany na bicykle a pod.), výstavba vyhliadkových veží, budovanie, údržba a obnova cykloturistického značenia na existujúcich cykloturistických trasách a pod.
- investície súvisiace s vytváraním podmienok pre trávenie voľného času vrátane príslušnej infraštruktúry – napr. výstavba/rekonštrukcia/modernizácia športovísk a detských ihrísk, amfiteátrov, investície do rekonštrukcie nevyužívaných objektov v obci pre komunitnú/spolkovú činnosť vrátane rekonštrukcie existujúcich kultúrnych domov;
- zriadenie nových, prístavba, prestavba, rekonštrukcia a modernizácia existujúcich domov smútku vrátane ich okolia;
- investície súvisiace so zvyšovaním kvality života obyvateľov – investície spojené s odstraňovaním malých tzv. divokých skládok odpadov resp. opusteného odpadu;
- investície súvisiace so zvýšením bezpečnosti a prevencie proti vandalizmu na verejných priestoroch (montáž kamerových systémov a iných bezpečnostných prvkov);
- investície súvisiace s vytváraním podmienok pre rozvoj podnikania – rekonštrukcie nevyužívaných objektov v obci pre podnikateľskú činnosť, výstavba/rekonštrukcia tržníc pre podporu predaja miestnych produktov a pod.
- investície do využívania obnoviteľných zdrojov energie (OZE) vrátane investícií spojenými s úsporou energie – len ako súčasť investícií do miestnych služieb.

Realizáciou prístupu LEADER/CLLD v okrese Turčianske Teplice sa zároveň poskytne možnosť získať dotáciu aj pre ďalšie organizácie, firmy, zduženia podnikajúce so sídlom v okrese. Prostredníctvom ďalších oprávnených aktivít budú môcť žiadať o dotácie na technológie a pod. s dopadmi na rozširovanie pracovných miest.
Filozofia poskytovania financií prostredníctvom prístupu Leader/CLLD je nastavená tak, aby vzniklo čo najviac nových pracovných miest a podporil sa rozvoj podnikania, či už v lesníctve, poľnohospodárstve, cestovnom ruchu, životnom prostredí, službách a pod.

Príloha č. 1: Prehľad členského príspevku obcí a mesta okresu Turčianske Teplice podľa
údajov Štatistického úradu k 31.12.2014.

V Turčianskych Tepliciach, dňa 2.6.2015

Spracovali:
Ing. Eva Mališová
Rastislav Tarhaj

Návrh na uznesenie:

Obecné zastupiteľstvo prijalo uznesenie č. ..../2015

1. berie na vedomie
dôvodovú správu o prístupe CLLD/LEADER predloženú Partnerstvom Horného Turca

2. schvaľuje:
vstup obce do občianskeho združenia Partnerstvo horného Turca so sídlom SNP 514/122, 039 01 Turčianske Teplice, IČO 42063141, DIČ 2022578943

3. schvaľuje:
výšku zálohového členského poplatku vo výške 0,75 € na obyvateľa podľa štatistických údajov k 31.12.2014.

4. nominuje:
Starostu obce (primátora mesta) do orgánov občianskeho združenia Partnerstvo horného Turca so sídlom SNP 514/122, 039 01 Turčianske Teplice, IČO 42063141, DIČ 2022578943.