Návrhy na zlepšenie stavu vo vybraných obciach v rámci okresu Turčianske Teplice, ktorým boli poskytnuté konzultácie Rastislavom Tarhajom:

Obec Jasenovo

Obec sa nachádza 10 km na západ od Turčianskych Teplíc. Názov obce je odvodený od porastu stromov - jaseňa. Na území dnešnej obce Jasenovo bolo sídlisko lužickej kultúry z mladšej doby bronzovej, v chotári obce hradisko Vyšehrad. Obec založili na zákupnom práve v chotári obce Pravno v 2. polovici 14. storočia.
V minulosti obec osídlená nemeckým obyvateľstvom, o čom svedčia aj staršie pomenovania ako Kereswelg, Kenefeld. Prvá písomná zmienka je z roku 1392. Doložená je v roku 1495 ako Kenenfeld a od roku 1505 sa spomína už ako Jasenov. V roku 1773 ako Jasenowo, Kassenhey, v roku 1786 ako Jaszenowo, v roku 1920 ako Jasenovo, maďarsky Jaszenova. V roku 1715 mala 19 domácností, v roku 1720 mala mlyn, v roku 1785 mala 46 domov a 336 obyvateľov, v roku 1828 mala 38 domov a 337 obyvateľov. V 18.-19. storočí patrila Prónayovcom. Obyvatelia sa zaoberali poľnohospodárstvom a pracovali v lesoch. Za I. ČSR boli v obci tradičné zamestnania a výroba šindľov. Obyvatelia sa zapojili do SNP.
V Čase Veľkej Moravy na kopci Vyšehrad stál hrad. V roku 1975 sa tam uskutočnil archeologický prieskum, ktorý viedla PhDr. Marta Remiášová. V súčasnosti sa vyskytla informácia, že na Vyšehrade môže byť pochovaný Metod, ktorého hrob sa do dnešných čias nenašiel.

Kultúrno-historické pamiatky:
- Na vrchu Vyšehrad je významné archeologické nálezisko

Základné údaje o obci:
Počet obyvateľov: 169
Rozloha: 833 ha
Starosta: Mária Erteľová
Adresa: OÚ Jasenovo 99, okres Turčianske Teplice
PSČ: 038 22
Telefón: 043 / 496 26 21
email: uradjasenovo@gaya.sk

Pripomienky a požiadavky občanov:
vybudovať chodníky pre chodcov (predovšetkým popri ceste II/519 19
ochrana ŽP - odstrániť odpadky 1
vytvorenie podmienok pre podnikateľov v CR 1
obecná kontrola alebo stráž platená - na kontrolu vyhadzovania nebezpečného odpadu a celkového stavu obce, predchádzanie krádeží a pod. 3
chýba obchod, odevný a priemyselný tovar 7
chýba zberňa prádla a čistiareň odevov 6
chýba pošta 4
chýba oprava obuvi 1
chýba zviditeľnenie histórie obce 1
chýba zimné lyžiarske stredisko s lyžiarskymi vlekmi 2
chýba kanalizácia 11
zlepšiť služby v dome smútku 1
zmeniť čas predaja mäsa pojazdnou predajňou 3
zlepšiť dopravnú dostupnosť do TR (MT, PD) 3
chýba internet 1
je potrebné dobudovať služby v DS 1
vybudovať historické chodníky 1
dobudovať informačné tabule o histórii obce - Vyšehrad, poštová cesta s pricestným hostincom 2
oprava miestnych komunikácii a mostov 3
obecná pálenica 4
ihrisko pre deti 6
ihrisko 2
radar na doržiavanie povolenej rýchlosti 40km/hod 2
zabezpečiť stravovanie pre starších a prestárlych občanov v dostupnej cenovej ponuke 1
pravidelná zdravorná starostlivosť pre starých spoluobčanov - geriatrická služba (meranie tlaku, vybaviť plienky...) 6
viac sa starať o cintorín a urobiť prístupové schody 1
starostlivosť o potoky 1
dokončiť práč pri stundi na gruntovej ulici alebo zlikvidovať ten bazén ktorý je nebezpečný. Hrozí v ňom utopenie malých detí. 1

Kľúčový problém je „nedostatok základných služieb a malý rozvoj investícií pre obnovu a rozvoj obce“.

Kľúčové disparity rozvoja obce Jasenovo:
V hospodárskej oblasti je to nedostatok podnikateľskej činnosti, na čo nadväzuje nedostatok pracovných príležitostí. Obec nedostatočne využíva potenciál v oblasti cestovného ruchu, ktorý by mohol byť prínosom v rozšírení ponuky pracovných príležitostí. Obyvatelia riešia viac existenčné problémy ako spoločenské. Napriek tomu je kultúrno-spoločenský život pomerne bohatý. Je v záujme obce podporovať a vytvárať materiálne podmienky pre duchovné, kultúrne a športové aktivity mládeže ale aj dospelých a dôchodcov (športoviská, klubovú činnosť, a pod.)
V obci je malý rozsah služieb (obchodu, pohostinstvo) Obyvatelia si zvykli, ale je potrebné riešiť dopravnú dostupnosť či už smerom do Martina, Prievidze alebo Turčianskych Teplíc.
Riešením základných existenčných problémov sa vyrieši aj vzhľad obce (cesty, bytový fond, potoky, životné prostredie celkom), opatera starých ľudí, stabilizácia a index vitality obyvateľstva.

V oblasti ľudských zdrojov patrí ku kľúčovým disparitám slabšia vzdelanostná úroveň obyvateľov obce. Obec ohrozuje negatívny prirodzený prírastok a odchod obyvateľstva do ekonomicky vyspelejších regiónov za prácou. Ďalší základný problém je sociálna inklúzia a ľudské zdroje. Najväčším problémom je starnutie obyvateľstva a odchod mladých ľudí z obce. Živitelia rodín odchádzajú za prácou na dlhodobejšie pobyty a v obci zostávajú ženy, deti a dôchodcovia, čo je veľmi negatívny jav pre život rodín ale aj obce.

Nedobudovaná technická infraštruktúra – chýbajúca kanalizácia je istým obmedzením v oblasti zvyšovania kvality života obyvateľov obce. Taktiež je významným indikátorom pre vstup investorov do oblasti. Obec nemá voľné plochy vo svojom vlastníctve.

Hlavné faktory rozvoja obce Jasenovo:
V hospodárskej oblasti je hlavným faktorom rozvoja nízka zamestnanosť. Je aj sociálnym determinantom zdravia obyvateľstva.
Hospodársky využiteľné sú pozemky na chov oviec a hovädzieho dobytka s kompletnou produkčnou skladbou výroby s možnosťou priameho nákupu produktov. Okrem poľnohospodárstva je pre rozvoj zamestnanosti reálne využitie a vybudovanie plniarne stolovej vody z vrtu HŽ-2.

Cestovný ruch: existuje prírodný, kultúrny, ľudský potenciál obce, ktorý možno efektívne využiť v oblasti rozvoja turistiky, remesiel, rozvoja kultúrnych atraktivít obce. Dôležitým prvkom je propagácia obce a budovanie pozitívneho imidžu. V katastri obce sú vhodné podmienky na vybudovanie športového zimného strediska v extraviláne na kopci Hopkatín, s vybudovaním lyžiarskeho centra s viacerými zjazdovkami s rozdielnymi stupňami náročnosti. Vhodné sú aj podmienky na vybudovanie lyžiarsko- bežeckých trás do blízkych lokallít s prepojením na veľké aglomerácie Prievidza, okolie Handlová, Turčianske Teplice. V lokalite je vhodný zdoj pre umelé zasnežovanie.
Daná lokalita je vhodná aj na vybudovanie strediska letnej turistiky s využitím priestoru na trialové trate, bežecké trate a cyklistické trasy, vhodné podmienky pre pešiu turistiku.
V lokalite Bonešpak je klesanie viac ako 100% a poskytuje možnosť využitia na paraglaiding, spúšťanie sa na rogale, beh do strmého kopca, výjazd motorkou do strmého kopca.
Na kopci Vyšehrad je inštalovaný náučný chodník. Z Vyšehradu, ktorý je vo výške 829 m n. m. v pohorí Žiar, je dobrý výhľad na Turčiansku záhradku a Hornú Nitru. Preto je to vhodné miesto na vybudovanie vyhliadkovej veže. Toto miesto je často navštevované turistami.
Popod Vyšehrad Vyšehrad viedla poštová cesta vedúca z Hornej Nitry cez oblasť Oravy až do Poľska, na mieste, kde stál hostinec pre pocestných dnes stojí poľovnícka chata vo vlastníctve Poľovníckeho združenia Vyšehrad Jasenovo Budiš. Dnes je táto poľná cesta prejazdná terénnymi vozidlami alebo konským povozom. Je to vhodná trasa spojenia Hornej Nitry s Horným Turcom – výlet kúpeľných hostí z Bojníc do Turčianskych Teplíc.

Existujúce ľudské zdroje možno efektívne zapojiť do rozvoja terciálnej sféry podporou podnikania (vzdelávanie, kurzy, školenia, pomoc pri vypracovaní projektov, rozširovanie internetovej gramotnosti a pod. )

Technická a sociálna infraštruktúra : dobudovaním technickej infraštruktúry, výstavbou nových rodinných domov a udržaním priaznivého životného prostredia sa obec stane príťažlivou pre mladých ľudí a mladé rodiny, čo bude vplývať na rozširovanie a pozitívne sa to odrazí na demografii obyvateľstva.

Ochrana životného prostredia – uvedomelosť obyvateľov je významným prvkom ochrany životného prostredia. Vychádza z princípov trvaloudržateľného rozvoja ochrany a tvorby krajiny, z potreby znižovať a obmedzovať negatívne dopady ľudskej činnosti na zložky životného prostredia. Významnú úlohu to zohravá aktívny prístup obce v Združení obcí horného Turca na ochranu životného prostredia.

Navrhované aktivity :
Priorita č. 1 - obnova a rozvoj obce Jasenovo
Špecifický cieľ č. 1 – Zlepšenie základných služieb a rozvoj investícií so zameraním na miestnu infraštruktúru

poradové číslo Aktivity
1Majetkovo - právne vysporiadanie pozemkov v katastri obce
2Kanalizácia obce s čističkou
3Spevnenie brehov Jasenovského potoka s rekonštrukciou mostov
4Vybudovanie chodníkov súbežne s cestou II. Triedy so zabudovaním verejného osvetlenia
5Rekonštrukcia miestnych komunikácii
6Rekonštrukcia verejného osvetlenia
7Vybudovanie miestneho rozhlasu s rozvodmi do každej domácnosti
8Rekonštrukcia budovy obecného úradu a kultúrneho domu s možnosťou výstavby podkrovných bytov
9Rekonštrukcia obnovy obecných studní

Priorita č. 2: Vytváranie pracovných príležitostí v obci Jasenovo
Špecifický cieľ č. 2 – Rozvoj nepoľnohospodárskych aktivít, zvyšovanie vidieckej zamestnanosti so zameraním na rozvoj cestovného ruchu

poradové číslo Aktivity
1 Vytváranie partnerstiev so susednými obcami v oblasti rozvoja regiónu
2 Uzatvárať partnerstvá so súkromným a verejným sektorom pri vytváraní nových pracovných príležitostí, v oblasti cestovného ruchu
3 Podpora rozvoja cestovného ruchu
4 Vybudovanie zimného strediska na kopci Hopkatín
5 Vybudovanie strediska letnej turistiky v lokalite zimného strediska s využitím bežeckých, trialovch a cyklo tratí
6 Vybudovanie adrenalínového lyžiarskeho strediska na kopci Bonešpak
7 Vybudovanie prírodnej strelnice na ručné zbrane s vybudovaním zázemia
8 Vybudovanie zázemia pre poľovníctvo – vybudovanie poľovníckej chaty
9 Vybudovanie výhliadkovej veže
10 Vybudovanie informačného centra zameraných na prezentáciu historických udalostí a kultúrnych tradícií regiónu
11 Vytvorenie podmienok pre rekreačný rybolov s možnosťou úpravy prostredia
12 Zriadenie malých prevádzok
13 Propagácia obce – informačné tabule, mapy a pod.

Priorita č. 3: Rozvoj kultúrneho dedičstva
Špecifický cieľ č. 3 – Obnova kultúrnych tradícií, kultúrneho dedičstva a voľnočasových aktivít

poradové číslo Aktivity
1 Materiálna podpora činnosti klubu dôchodcov, hasičom
2 Zriadenie areálu pre rozvoj technických športov, vybudovanie šatní a sociálneho zariadenia
3 Podpora a rozširovanie tradičných kultúrnych podujatí
4 Obnova ukážok tradičných remesiel
5 Propagácia kultúrnych hodnôt a histórie obce (kniha, mapy, web stránka)
6 Obnova kultúrnych akciií – Cyrilo-Metodské dni - výstup na Vyšehrad.
7 Zapájanie mládeže do uvedených aktivít
8 Vzdelávania v oblasti výpočtovej techniky, práce s počítačom a internetom podľa požiadavky obyvateľov

Priorita č. 4: Zlepšovanie životného prostredia
Špecifický cieľ č. 4 – Skvalitnenie životného prostredia v obci a motivovanie občanov

poradové číslo Aktivity
1 Likvidácia čiernych skládok odpadu
2 Podpora vzdelávania v oblasti životného prostredia
3 Skvalitnenie systému separácie odpadu
4 Existujúci vrt pri ovčíne využiť ako zásobník pitnej vody alebo pre rybné hospodárstvo
5 Zriadiť recyklačný dvor
6 Zabezpečiť vodnú nádrž pre hasičské potreby
7 Podpora projektov obnovy lesného a poľnohospodárskeho pôdneho fondu
9 Podpora využívania obnoviteľných zdrojov energie na kúrenie ( využitie odpadu z lesnej ťažby a bio-odpadu zo záhrad a poľnohospodárskej výroby)
10 Rekonštrukcia náučného chodníka na Vyšehrad ( Národná prírodná rezervácia)

Priorita č. 5: Sociálna a zdravotná oblasť
Špecifický cieľ č. 5 – Vytváranie podmienok pre rozvoj sociálnych a zdravotných služieb

poradové číslo Aktivity
1 Zmapovanie potreby opatrovateľskej a donáškovej služby
2 Vytváranie partnerstiev so susednými obcami v sociálnej oblasti (stravovanie, škôlka, spoločné projekty ap.)
3 Podľa požiadaviek obyvateľov riešiť opatrovateľskú službu, prípadne inak zabezpečiť starostlivosť o starých a chorých obyvateľov
4 Spolupráca so subjektami pôsobiacimi v oblasti sociálnej starostlivosti
5 Zriadenie penziónu pre dôchodcov

ZABEZPEČENIE REALIZÁCIE
Na realizáciu stratégií bude potrebné používať nielen vlastné zdroje, ale bude hľadať aj finančné zdroje z iných zdrojov. Obec sa bude usilovať o získanie dotácií v rámci operačných programov Národného strategického referenčného rámca SR na roky 2007 – 2013 a ďalších grantových systémov podporujúcich princíp environmentálny, cezhraničnej spolupráce, rozvoja ľudských zdrojov a pod.
Pre programové obdobie operačných programov 2007 – 2013 je obec zaradená medzi obce ležiace mimo záujmového územia inovačných pólov rastu.
Čerpanie finančných prostriedkov bude prioritne prostredníctvom Programu rozvoja vidieka, os 3 a os 4.

Obec Malý Čepčín

MALÝ ČEPČÍN sa rozprestiera asi 6 km na sever od Turčianskych Teplíc. Pôvodne zemianska obec sa spomína v roku 1254 ako Malé Mošovce. Dnešný názov obce sa ujal koncom 14. storočia. V chotári obce na Homôlke bol odkrytý mohylový hrob slovanského veľmoža pochovaného s koňom.
Obec sa spomína v roku 1254 ako Kus Moys, Kysmayus, v roku 1351 ako Parua Chepcsin, v roku 1364 ako Kysmoych, Kysmoyus, v roku 1398 ako Kis Moys vulgo Kis Csepcsin, v roku 1554 ako Kyscsepcsyn, v roku 1736 ako Kis Cscheptschin Slauis Maly Cscheptschin cum antique Kis Majusch, v roku 1773 ako Maly Csepczin; maďarsky Kiscsepcsén. Patrila Jánovi, synovi Namslavovmu, do roku 1414 zemanom z obce Konotopy (Ivančinej), neskoršie Čepčianskovcom. V roku 1785 mala 20 domov a 106 obyvateľov, v roku 1828 mala 27 domov a 153 obyvateľov. Zaoberali sa poľnohospodárstvom. Hlavným zamestnaním zostalo poľnohospodárstvo aj za I. ČSR, časť pracovala na píle v Diviakoch. Obec sa zapojila do partizánskeho hnutia a SNP.

Kultúrno-historické pamiatky:
- Kúria z prvej polovice 19. storočia

Základné údaje o obci:
Počet obyvateľov: 519
Rozloha: 309 ha
Starosta: Elena Schererová
Adresa: OÚ Malý Čepčín 14, Malý Čepčín
PSČ: 038 45
Telefón: 043 / 494 71 21, 4947125, 0915445239
Fax: 043 / 494 71 21,
email: omc@gaya.sk

Poradie podľa dôležitosti:
Potrebné riešiť čo najskôr:
1 Vytvorenie nových pracovných príležitostí - 101 49,3%
2 Vytvorenie zariadení pre oddych a voľný čas - 101 49,3%
3 Vytvoriť podmienky pre zamestnanosť mladých - 87 42,4%
4 Vytvoriť podmienky v starostlivosti o starých občanov - 72 35,1%
5 Zlepšenie kvality životného prostredia - 65 31,7%
6 Vytvorenie podmienok pre novú bytovú výstavbu - 60 29,3%
7 Zlepšenie nákupných možností - 58 28,3%
8 Zlepšiť podmienky predškolskej výchovy - 54 26,3%
9 Rozšíriť ponuku služieb - 51 24,9%
10 Zlepšiť dopravnú dostupnosť- 47 22,9%
11 Vytvorenie podmienok pre podnikateľov - 46 22,4%
12 Zlepšiť celkový vzhľad obce - 45 22,0%
13 Zlepšiť podmienky školskej výchovy - 41 20,0%
14 Zlepšiť kvalitu komunálnych služieb - 40 19,5%
15 Oprava ciest a komunikácií - 38 18,5%
16 Zlepšiť zdravotnícku starostlivosť - 35 17,1%
17 Zlepšiť fungovanie informovanosti v obci - 33 16,1%
18 Zlepšiť podmienky mimoškolskej výchovy - 30 14,6%
19 Záchrana a oprava kultúrnych pamiatok - 16 7,8%
20 Záchrana a oprava bytového fondu - 11 5,4%

Aké služby v obci chýbajú alebo je ich potrebné rozšíriť:
výstavba domu smútku 37 hlasov
kaderníctvo 31 hlasov
miesto pre oddych pre deti a mladých, rodín s deťmi (ihrisko) 16 hlasov
oprava obuvi 15 hlasov
vybudovanie viacúčelového ihriska 13 hlasov
pedikúra 10 hlasov
práčovňa 10 hlasov
holičstvo 8 hlasov
zberňa prádla a šatstva (aspoň 1x mesačne) 7 hlasov
dokončiť kultúrny dom 7 hlasov
zlepšenie nákupných možností - veľké priestory 6 hlasov
stacionár pre starých občanov 6 hlasov
kanalizácia 6 hlasov
dokončiť rekonštrukciu obecných budov a zariadení 5 hlasov
výstavba rod. domov na súkr. pozemkoch 5 hlasov
výstsavba prírodného amfiteátra 5 hlasov
výstavba kolumbária 5 hlasov
otvoriť kultúrnu miestnosť pre mladých 5 hlasov
návrat k starým remeslám 5 hlasov
zasklievanie okien 4 hlasov
požičiavanie stavebných mechanizmov 4 hlasov
potraviny (viac predajní) 3 hlasov
kozmetika 3 hlasov
zlepšiť informovanosť v obci (noviny alebo oznamy) 3 hlasov
internet do domácností 3 hlasov
krajčírstvo 3 hlasov
cesta v Diakovej 3 hlasov
opatrovateľské služby 2 hlasov
kultúrne posedenie s občerstvením 2 hlasov
lavičky na oddych pred KD, za MŠ 2 hlasov
technické služby - vzhľad obce 2 hlasov
viac organizovaných aktivít pre mladých 2 hlasov
spoločné stretnutia ľudí v obci 2 hlasov

Kľúčový problém je „ nedostatok základných služieb a malý rozvoj investícií pre obnovu a rozvoj obce“.

Kľúčové disparity rozvoja obce Malý Čepčín:
V hospodárskej oblasti je to nedostatok podnikateľskej činnosti, na čo nadväzuje nedostatok pracovných príležitostí. Obec nedostatočne využíva potenciál v oblasti cestovného ruchu, ktorý by mohol byť prínosom v rozšírení ponuky pracovných príležitostí. Obyvatelia riešia viac existenčné problémy ako spoločenské. Napriek tomu je kultúrno-spoločenský život pomerne bohatý. Je v záujme obce podporovať a vytvárať materiálne podmienky pre duchovné, kultúrne a športové aktivity mládeže ale aj dospelých a dôchodcov (športoviská, klubovú činnosť, a pod.)
V obci je malý rozsah služieb (obchodu, pohostinstvo).
Riešením základných existenčných problémov sa vyrieši aj vzhľad obce (cesty, bytový fond, potoky, životné prostredie celkom), opatera starých ľudí, stabilizácia a index vitality obyvateľstva.

V oblasti ľudských zdrojov patrí ku kľúčovým disparitám slabšia vzdelanostná úroveň obyvateľov obce. Obec ohrozuje negatívny prirodzený prírastok a odchod obyvateľstva do ekonomicky vyspelejších regiónov za prácou. Ďalší základný problém je sociálna inklúzia a ľudské zdroje. Najväčším problémom je starnutie obyvateľstva a odchod mladých ľudí z obce.

Nedobudovaná technická infraštruktúra – chýbajúca kanalizácia je istým obmedzením v oblasti zvyšovania kvality života obyvateľov obce. Taktiež je významným indikátorom pre vstup investorov do oblasti. Obec nemá voľné plochy vo svojom vlastníctve.

Hlavné faktory rozvoja obce Malý Čepčín:
V hospodárskej oblasti je hlavným faktorom rozvoja nízka zamestnanosť. Je aj sociálnym determinantom zdravia obyvateľstva.
Hospodársky využiteľné v budúcnosti sú pozemky na chov oviec a hovädzieho dobytka s kompletnou produkčnou skladbou výroby s možnosťou priameho nákupu produktov.

Cestovný ruch: existuje prírodný, kultúrny, ľudský potenciál obce, ktorý možno efektívne využiť v oblasti rozvoja turistiky, remesiel, rozvoja kultúrnych atraktivít obce. Dôležitým prvkom je propagácia obce a budovanie pozitívneho imidžu. Lokalita je vhodná na rozvoj cykloturistiky.

Existujúce ľudské zdroje možno efektívne zapojiť do rozvoja terciálnej sféry podporou podnikania (vzdelávanie, kurzy, školenia, pomoc pri vypracovaní projektov, rozširovanie internetovej gramotnosti a pod. )

Technická a sociálna infraštruktúra : dobudovaním technickej infraštruktúry, výstavbou nových rodinných domov a udržaním priaznivého životného prostredia sa obec stane príťažlivou pre mladých ľudí a mladé rodiny, čo bude vplývať na rozširovanie a pozitívne sa to odrazí na demografii obyvateľstva.

Ochrana životného prostredia – uvedomelosť obyvateľov je významným prvkom ochrany životného prostredia. Vychádza z princípov trvaloudržateľného rozvoja ochrany a tvorby krajiny, z potreby znižovať a obmedzovať negatívne dopady ľudskej činnosti na zložky životného prostredia. Významnú úlohu to zohráva aktívny prístup obce v Združení obcí horného Turca na ochranu životného prostredia.
Tento strategický cieľ je postavený na predpoklade, že obec spoločne so svojimi partnermi zlepší kvalitu života obyvateľov predovšetkým v dvoch hlavných smeroch:
• vybudovaním plne funkčných prvkov infraštruktúry vytvorí dobré podmienky pre príjemné a bezproblémové bývanie jej obyvateľov - miestna infraštuktúra
• zlepší starostlivosť o ich životné potreby v oblasti sociálnej, duchovnej i materiálnej – vytváranie pracovných príležitostí, vzdelávanie a informovanie

Vysporiadaním majetkových vzťahov bude možné uzatvárať partnerstvá pri budovaní miestnej infraštruktúry, čo podporí rozvoj podnikateľských aktivít a tým zamestnanosť a viac finančných zdrojov použiteľných na rozvoj obce.

Dostatočná a aktuálna propagácia obce, zabezpečené požadované služby podporia rozvoj cestovného ruchu, ale aj záujem o trvalé bývanie.

Celoživotné vzdelávanie a vybudovaná kultúrna a sociálna infraštruktúra zvýši úroveň vzdelanostných aktivít aj záujem o spoločenské vyžitie v obci a stabilizáciu obyvateľov.

Špecifické ciele vychádzajú z analýz a napĺňajú sa aktivitami, ktoré môžu byť realizované v nadväznosti a v určitých časových horizontoch.

Navrhované aktivity :
Priorita č.1: Obnova a rozvoj obce Malý Čepčín
Špecifický cieľ č. 1 – Zlepšenie základných služieb a rozvoj investícií so zameraním na miestnu infraštruktúru

poradové číslo Aktivity
1. Majetkovo - právne vysporiadanie pozemkov v katastri obce
2. Výstavba domu smútku
3. Výstavba oddychových zón, oplotenie ihriska, amfiteáter
4. Výstavba viacúčelových ihrísk
5. Dostavba kultúrneho domu ( zateplenie, vrchné priestory)
6. Rekonštrukcia obecných budov – výmena okien a dverí na ZŠ, zateplenie MŠ, bezbariérový vstup, fasáda ObÚ, údržba budovy TJ
7. Kanalizácia obce s čističkou
8. Rekonštrukcia miestnych komunikácii a chodník do školy, škôlky ( popri štátnej ceste)
9. Podpora IBV
10. Vytvorenie podmienok pre stavbu veterných elektrární

Priorita č. 2: Vytváranie pracovných príležitostí v obci Malý Čepčín
Špecifický cieľ č. 2 – Rozvoj nepoľnohospodárskych aktivít, zvyšovanie vidieckej zamestnanosti so zameraním na rozvoj cestovného ruchu

poradové číslo Aktivity
1 Vytváranie partnerstiev so susednými obcami v oblasti rozvoja regiónu
2 Uzatvárať partnerstvá so súkromným a verejným sektorom pri vytváraní nových pracovných príležitostí, v oblasti cestovného ruchu
3 Podpora rozvoja cestovného ruchu
4 Propagácia obce – informačné tabule, mapy a pod.

Priorita č. 3: Rozvoj kultúrneho dedičstva
Špecifický cieľ č. 3 – Obnova kultúrnych tradícií, kultúrneho dedičstva a voľnočasových aktivít

poradové číslo Aktivity
1 Materiálna podpora na činnosť organizácii v obci ( nová hasičská technika, kosačky)
2 Podpora a rozširovanie tradičných kultúrnych podujatí
3 Obnova ukážok tradičných remesiel
4 Propagácia kultúrnych hodnôt a histórie obce (kniha, mapy, web stránka)
5 Zapájanie mládeže do uvedených aktivít
6 Vzdelávania v oblasti výpočtovej techniky, práce s počítačom a internetom podľa požiadavky obyvateľov

Priorita č. 4: Zlepšovanie životného prostredia
Špecifický cieľ č. 4 – Skvalitnenie životného prostredia v obci a motivovanie občanov

poradové číslo Aktivity
1 Likvidácia čiernych skládok odpadu
2 Podpora vzdelávania v oblasti životného prostredia
3 Skvalitnenie systému separácie odpadu
4 Podpora projektov obnovy lesného a poľnohospodárskeho pôdneho fondu
5 Čistenie potoka

Priorita č. 5: Sociálna a zdravotná oblasť
Špecifický cieľ č. 5 – Vytváranie podmienok pre rozvoj sociálnych a zdravotných služieb

poradové číslo Aktivity
1 Zmapovanie potreby opatrovateľskej a donáškovej služby
2 Vytváranie partnerstiev so susednými obcami v sociálnej oblasti (stravovanie, škôlka, spoločné projekty ap.)
3 Podľa požiadaviek obyvateľov riešiť opatrovateľskú službu, prípadne inak zabezpečiť starostlivosť o starých a chorých obyvateľov
4 Spolupráca so subjektami pôsobiacimi v oblasti sociálnej starostlivosti
5 Využívanie obecných priestorov na prevádzku sociálnych podnikov (kaderníctvo, oprava obvi, pedikúra, práčovňa)

ZABEZPEČENIE REALIZÁCIE
Na realizáciu stratégií bude potrebné používať nielen vlastné zdroje, ale bude potrebné hľadať aj finančné prostriedky z iných zdrojov. Obec sa bude usilovať o získanie dotácií v rámci operačných programov Národného strategického referenčného rámca SR na roky 2007 – 2013 a ďalších grantových systémov podporujúcich princíp environmentálny, cezhraničnej spolupráce, rozvoja ľudských zdrojov a pod.
Pre programové obdobie operačných programov 2007 – 2013 je obec zaradená medzi obce ležiace mimo záujmového územia inovačných pólov rastu.
Čerpanie finančných prostriedkov bude prioritne prostredníctvom Programu rozvoja vidieka, os 3 a os 4.

Obec Rudno

Obec Rudno sa nachádza 9 km na západ od Turčianskych Teplíc. Názov tejto pôvodne poddanskej obce je odvodený od ťažby rúd a iných nerastov v minulosti. Prvá písomná zmienka je z roku 1343, kedy sa spomína ako Rudna, kedy patrila pod pravnianske panstvo Rečkovcov. V roku 1391 je známa ako Ruda, v roku 1392 ako Rodna, v roku 1535 ako Rwdna, v roku 1773 ako Rudno; maďarsky Rudna, Tur öcrudnó. Patrila zemanom zo Slovenského Pravna.
V 14. storočí tu vyberali mýto a bola tu zriadená poštová stanica s prepriahaním koní v poštovných dostavníkoch na ceste z Ponitria do Turca.
V roku 1553 tu vznikla banská kolónia s dedičným richtárstvom. V roku 1715 mala obec 13 domácností, v roku 1785 mala 33 domov a 251 obyvateľov, v roku 1828 mala 41 domov a 250 obyvateľov. Zaoberali sa poľnohospodárstvom a remeslami. V obci bola od 18. storočia zástavka pošty. Za I. ČSR obyvatelia pracovali aj v lesoch a na píle. Rozvinuté bolo aj tkáčstvo. V rokoch 1938-1947 tu bola tehelňa. Obyvatelia sa zapojili do SNP.
Kultúrno-historické pamiatky: Drevený rímsko-katolícky kostol sv. Štefana z rokov 1790-1792, postavený na mieste staršom z roku 1422; časť vnútorného zariadenia zo 17. a 18. storočia s maľbami Liboriusa Lazara na stenách a strope. Dnes je kostol umiestnený v Múzeu slovenskej dediny v Martine-Jahodníckých hájoch. Na mieste, kde pôvodne stál je chránená lipa.

Základné údaje o obci:
Počet obyvateľov: 220
Rozloha: 728 ha
Starosta: Dušan Menich
Adresa: OÚ Rudno 94, okres Turčianske Teplice
PSČ: 038 22
Telefón: 043 4962614
email: uradrudno@gaya.sk

Poradie podľa dôležitosti:
Potrebné riešiť čo najskôr: počet %
1 Zlepšiť dopravnú dostupnosť 59 62,1%
2 Zlepšenie kvality životného prostredia 56 58,9%
3 Oprava ciest a komunikácií 53 55,8%
4 Vytvorenie nových pracovných príležitostí 52 54,7%
5 Zlepšiť podmienky mimoškolskej výchovy 48 50,5%
6 Zlepšiť celkový vzhľad obce 44 46,3%
7 Vytvoriť podmienky pre zamestnanosť mladých 42 44,2%
8 Zlepšiť zdravotnícku starostlivosť 41 43,2%
9 Vytvorenie zariadení pre oddych a voľný čas 40 42,1%
10 Zlepšiť kvalitu komunálnych služieb 39 41,1%
11 Zlepšenie nákupných možností 38 40,0%
12 Zlepšiť fungovanie informovanosti v obci 35 36,8%
13 Vytvoriť podmienky v starostliv. o starých občanov 34 35,8%
14 Rozšíriť ponuku služieb 29 30,5%
15 Vytvorenie podmienok pre podnikateľov 27 28,4%
16 Zlepšiť podmienky školskej výchovy 24 25,3%
17 Zlepšiť podmienky predškolskej výchovy 21 22,1%
18 Záchrana a oprava bytového fondu 5 5,3%
19 Záchrana a oprava kultúrnych pamiatok 3 3,2%
20 Vytvorenie podmienok pre novú bytovú výstavbu 2 2,1%

Kľúčový problém je „nedostatok základných služieb a malý rozvoj investícií pre obnovu a rozvoj obce“.

Kľúčové disparity rozvoja obce Rudno:
V hospodárskej oblasti je to nedostatok podnikateľskej činnosti, na čo nadväzuje nedostatok pracovných príležitostí. Obec nedostatočne využíva potenciál v oblasti cestovného ruchu, ktorý by mohol byť prínosom v rozšírení ponuky pracovných príležitostí. Obyvatelia riešia viac existenčné problémy ako spoločenské. Napriek tomu je kultúrno-spoločenský život pomerne bohatý. Je v záujme obce podporovať a vytvárať materiálne podmienky pre duchovné, kultúrne a športové aktivity mládeže ale aj dospelých a dôchodcov (športoviská, klubovú činnosť, a pod.)
V obci je malý rozsah služieb (obchodu, pohostinstvo) Obyvatelia si zvykli, ale je potrebné riešiť dopravnú dostupnosť či už smerom do Martina, Privudze alebo Turčianskych Teplíc.
Riešením základných existenčných problémov sa vyrieši aj vzhľad obce (cesty, bytový fond, potoky, životné prostredie celkom), opatera starých ľudí, stabilizácia a index vitality obyvateľstva.
V oblasti ľudských zdrojov patrí ku kľúčovým disparitám slabšia vzdelanostná úroveň obyvateľov obce. Obec ohrozuje negatívny prirodzený prírastok a odchod obyvateľstva do ekonomicky vyspelejších regiónov za prácou. Ďalší základný problém je sociálna inklúzia a ľudské zdroje. Najväčším problémom je starnutie obyvateľstva a odchod mladých ľudí z obce. Živitelia rodín odchádzajú za prácou na dlhodobejšie pobyty a v obci zostávajú ženy, deti a dôchodcovia, čo je veľmi negatívny jav pre život rodín ale aj obce.
Nedobudovaná technická infraštruktúra – chýbajúca kanalizácia je istým obmedzením v oblasti zvyšovania kvality života obyvateľov obce. Taktiež je významným indikátorom pre vstup investorov do oblasti.
V obci je materská škola a základná škola len pre I. stupeň.

Hlavné faktory rozvoja obce Rudno:
V hospodárskej oblasti je hlavným faktorom rozvoja nízka zamestnanosť. Je aj sociálnym determinantom zdravia obyvateľstva.
Cestovný ruch: existuje prírodný, kultúrny, ľudský potenciál obce, ktorý možno efektívne využiť v oblasti rozvoja turistiky, remesiel, rozvoja kultúrnych atraktivít obce. Dôležitým prvkom je propagácia obce a budovanie pozitívneho imidžu.
Existujúce ľudské zdroje možno efektívne zapojiť do rozvoja terciálnej sféry podporou podnikania (vzdelávanie, kurzy, školenia, pomoc pri vypracovaní projektov, rozširovanie internetovej gramotnosti a pod. )
Technická a sociálna infraštruktúra : dobudovaním technickej infraštruktúry, výstavbou nových rodinných domov a udržaním priaznivého životného prostredia sa obec stane príťažlivou pre mladých ľudí a mladé rodiny, čo bude vplývať na rozširovanie a pozitívne sa to odrazí na demografii obyvateľstva.
Ochrana životného prostredia – uvedomelosť obyvateľov je významným prvkom ochrany životného prostredia. Vychádza z princípov trvaloudržateľného rozvoja ochrany a tvorby krajiny, z potreby znižovať a obmedzovať negatívne dopady ľudskej činnosti na zložky životného prostredia. Významnú úlohu to zohravá aktívny prístup obce v Združení obcí horného Turca na ochranu životného prostredia.
Zvyšovanie kvality života v obci Rudno s dôrazom na zlepšenie základných služieb a rozvoj investícií.
Tento strategický cieľ je postavený na predpoklade, že obec spoločne so svojimi partnermi zlepší kvalitu života obyvateľov predovšetkým v dvoch hlavných smeroch:
• vybudovaním plne funkčných prvkov infraštruktúry vytvorí dobré podmienky pre príjemné a bezproblémové bývanie jej obyvateľov - miestna infraštuktúra
• zlepší starostlivosť o ich životné potreby v oblasti sociálnej, duchovnej i materiálnej – vytváranie pracovných príležitostí, vzdelávanie a informovanie
Vysporiadaním majetkových vzťahov bude možné uzatvárať partnerstvá pri budovaní miestnej infraštruktúry, čo podporí rozvoj podnikateľských aktivít a tým zamestnanosť a viac finančných zdrojov použiteľných na rozvoj obce.
Dostatočná a aktuálna propagácia obce, zabezpečené požadované služby podporia rozvoj cestovného ruchu, ale aj záujem o trvalé bývanie.
Celoživotné vzdelávanie a vybudovaná kultúrna a sociálna infraštruktúra zvýši úroveň vzdelanostných aktivít aj záujem o spoločenské vyžitie v obci a stabilizáciu obyvateľov.
Špecifické ciele vychádzajú z analýz a napĺňajú sa aktivitami, ktoré môžu byť realizované v nadväznosti a v určitých časových horizontoch.

Navrhované aktivity :
Priorita č.1: Obnova a rozvoj obce Rudno
Špecifický cieľ č. 1 – Zlepšenie základných služieb a rozvoj investícií so zameraním na miestnu infraštruktúru

poradové číslo Aktivity
1 Majetkovo - právne vysporiadanie pozemkov v katastri obce
2 Investície do objektov a lokalít podporujúcich voľno časové aktivity (ihriská, športoviská a pod.)
3 Vybudovanie kanalizačných zberačov s napojením do ČOV
4 Úprava a rekonštrukcia miestnych komunikácií, mostov, lesných a prístupových ciest
5 Rekonštrukcia obecných budov so zameraním na zníženie energetickej náročnosti a polyfunkčné využitie
6 Budovanie informačného systému
7 Podpora budovania inžinierskych sietí vo vytýčených a nových lokalitách pre IBV
8 Budovanie cyklotrás
9 Budovanie obchodného centra pre rozvoj služieb – multifunkčný objekt v centre obce

Priorita č. 2: Vytváranie pracovných príležitostí v obci Rudno
Špecifický cieľ č. 2 – Rozvoj nepoľnohospodárskych aktivít, zvyšovanie vidieckej zamestnanosti so zameraním na rozvoj cestovného ruchu

poradové číslo Aktivity
1 Vytváranie partnerstiev so susednými obcami v oblasti rozvoja regiónu
2 Uzatvárať partnerstvá so súkromným a verejným sektorom pri vytváraní nových pracovných príležitostí, v oblasti cestovného ruchu
3 Podpora rozvoja cestovného ruchu
4 Koncepcia turistických centier s väzbou na mikroregión
5 Projekt peších, cykloturistických a bežkárskych trás, náučných chodníkov, odpočinkových miest a pod. s malou architektúrou
6 Podpora rekonštrukcie nevyužitých budov na zariadenia poskytujúce služby CR
7 Podpora projektu rekonštrukcie a modernizácie miestnej technickej infraštruktúry
8 Projekt spolupráce s národnými a zahraničnými partnermi na prípravu produktov CR

Priorita č. 3: Rozvoj kultúrneho dedičstva
Špecifický cieľ č. 3 – Obnova kultúrnych tradícií, kultúrneho dedičstva a voľnočasových aktivít

poradové číslo Aktivity
1 Materiálna podpora činnosti klubu dôchodcov, hasičom
2 Vytvorenie pamätnej izby
3 Podpora a rozširovanie tradičných kultúrnych podujatí
4 Obnova ukážok tradičných remesiel
5 Propagácia kultúrnych hodnôt a histórie obce (kniha, mapy, web stránka)
6 Zveľaďovanie športovísk a ihrísk
7 Propagácia a podpora vzniku nových záujmových, kultúrnych a športových klubov (hasiči, divadelný krúžok, stolný tenis a pod)
8 Zapájanie mládeže do uvedených aktivít
9 Propagácia aktivít – vydanie letákov a publikácii
10 Podpora existujúcich miestnych spolkov
11 Uzatváranie susedských, národných i cezhraničných partnerstiev v oblasti kultúry, športu a iných záujmových činností ( hasiči, poľovníci, mládež a p.)
12 Spracovanie plánu kultúrno-spoločenských aktivít obce
13 Udržať a rozšíriť činnosť knižnice ako centra vzdelávania
14 Vzdelávania v oblasti výpočtovej techniky, práce s počítačom a internetom podľa požiadavky obyvateľov

Priorita č. 4: Zlepšovanie životného prostredia
Špecifický cieľ č. 4 – Skvalitnenie životného prostredia v obci a motivovanie občanov

poradové číslo Aktivity
1 Likvidácia čiernych skládok odpadu
2 Podpora vzdelávania v oblasti životného prostredia
3 Skvalitnenie systému separácie odpadu
4 Regulácia potoka
5 Súťaž o najkrajšiu záhradku a preddomie
6 Podpora projektov ekologických stavieb
7 Podpora projektov obnovy lesného a poľnohospodárskeho pôdneho fondu
8 Podpora revitalizácie vyťaženého územia na stredisko služieb CR
9 Podpora využívania obnoviteľných zdrojov energie na kúrenie ( využitie odpadu z lesnej ťažby a bio-odpadu zo záhrad a poľnohospodárskej výroby)

Priorita č. 5: Sociálna a zdravotná oblasť
Špecifický cieľ č. 5 – Vytváranie podmienok pre rozvoj sociálnych a zdravotných služieb

poradové číslo Aktivity
1 Zmapovanie potreby opatrovateľskej a donáškovej služby
2 Vytváranie partnerstiev so susednými obcami v sociálnej oblasti (stravovanie, škôlka, spoločné projekty ap.)
3 Podľa požiadaviek obyvateľov riešiť opatrovateľskú službu, prípadne inak zabezpečiť starostlivosť o starých a chorých obyvateľov
4 Spolupráca so subjektami pôsobiacimi v oblasti sociálnej starostlivosti

ZABEZPEČENIE REALIZÁCIE
Na realizáciu stratégií bude potrebné používať nielen vlastné zdroje, ale bude hľadať aj finančné zdroje z iných zdrojov. Obec sa bude usilovať o získanie dotácií v rámci operačných programov Národného strategického referenčného rámca SR na roky 2007 – 2013 a ďalších grantových systémov podporujúcich princíp environmentálny, cezhraničnej spolupráce, rozvoja ľudských zdrojov a pod.
Pre programové obdobie operačných programov 2007 – 2013 je obec zaradená medzi obce ležiace mimo záujmového územia inovačných pólov rastu.
Čerpanie finančných prostriedkov bude prioritne prostredníctvom Programu rozvoja vidieka, os 3 a os 4.

Obec Sklené

Obec sa nachádza 14 km na juh od Turčianskych Teplíc. Dopravnú polohu obce Sklené možno charakterizovať ako výhodnú, pretože obec má vybudované samostatné cestné, autobusové spojenie (8 x denne do Turčianskych Teplíc) a vlakové spojenie (7 x obojsmerné spojenie na trase Prievidza - Horná Štubňa).
Z administratívneho hľadiska je obec začlenená do okresu Turčianske Teplice a Žilinského samosprávneho kraja. Vzhľadom k tomu, že obec je otvorenou ekonomickou a sociálnou jednotkou s väzbami na svoje okolie, s príležitosťami pre ekonomické aktivity, najmä zamestnanie, služby, vzdelanie, kultúrne a spoločenské vyžitie, je dôležité, kde sa v tomto priestore nachádza.

PRÍRODNÝ POTENCIÁL OBCE
Obec Sklené sa rozprestiera v južnom cípe Turčianskej záhradky na východnom úpätí pohoria Žiar, ktoré predstavuje prah, ktorý oddeľuje Hornonitriansku kotlinu od Turčianskej kotliny. Malebné prostredie dotvárajú z východu Malá Fatra, zo západu Veľká Fatra a do scenérie neodmysliteľne zapadá rieka Turiec, ktorá pramení v Krahulskej doline.
Obec Sklené priestorovo pokrýva jedno katastrálne územie - Sklené. Celková výmera katastrálneho územia obce predstavuje 40,5 km2. V katastrálnom území obce Sklené majú jednotlivé hlavné zložky prírodného prostredia tento podiel:
 orná pôda 5,2 km2
 trvalé trávne porasty 4,3 km2
 vodné plochy 0,7 km2
 lesné pozemky 28,3 km2
 ostatné plochy 2 km2
Územie, v ktorom sa obec nachádza, sa vyznačuje klimatickou rozmanitosťou v rozsahu oblastí mierne teplá vlhká až mierne chladná. Priemerná teplota vzduchu počas roka je 7,8 °C/rok. Najchladnejším mesiacom v roku je január, najteplejším júl, prípadne august. Priemerný ročný úhrn zrážok činí 550 mm a priemerný počet dní s mrazom je 110, z toho so snehovou pokrývkou 50-80.

DEMOGRAFICKÝ VÝVOJ OBCE
Obec Sklené patrí do skupiny malých obcí. K 31.12.2005 žilo v obci 782 obyvateľov, z ktorých bolo 404 mužov (51,66 %) a 378 žien (48,34 %). Obyvateľstvo je jedným z rozhodujúcich rozvojových faktorov obce.
Ekonomický potenciál obce možno definovať ako spolupôsobenie v obci sa nachádzajúceho kapitálu, ľudských zdrojov a prírodných daností za účelom výroby produkcie a poskytovania služieb. Je rozhodujúcim faktorom rozvojových možností obce a determinantom životnej úrovne jeho obyvateľstva.
Na rozvoji ekonomického potenciálu sa v obci Sklené podieľajú nielen podnikateľské subjekty pôsobiace na jej území, ale aj obecná samospráva, a nepriamo aj občania, ktorí sa podieľajú na kultúrnom a športovom dianí obce.

PODNIKATEĽSKÁ AKTIVITA V OBCI
Podnikateľská aktivita sa v obci sústreďuje predovšetkým do činnosti fyzických osôb zameraných na podnikanie v oblasti remeselníckych služieb.
Celková podnikateľská aktivita v obci v porovnaní s priemernými ukazovateľmi rozvoja podnikania v SR je aj napriek uvedeným faktom výrazne slabšia. Väčšina obyvateľov predovšetkým trvale bývajúcich v obci, sa rozhodne podnikať ako fyzická osoba na základe živnostenského povolenia. Hlavnými dôvodmi sú najmä strata zamestnania, využitie vzdelania a zručnosti v danom odbore, možnosti práve v mieste bydliska a zamestnania rodinných príslušníkov a blízkych.

Navrhované aktivity :
CIEĽ 1: ROZVOJ ĽUDSKÝCH ZDROJOV
Priorita 1: Podpora priaznivého demografického vývoja v obci
Opatrenie 1.1: Podpora individuálnych foriem výstavby rodinných domov
Opatrenie 1.2: Zabezpečovanie potrebnej občianskej vybavenosti
Opatrenie 1.3: Zvyšovanie úrovne občianskej vybavenosti obce pre zdravotnú starostlivosť, obchod, služby, kultúrne a športové vyžitie obyvateľov
Opatrenie 1.4: Vytváranie podmienok a príťažlivosti prostredia obce pre záujemcov o prisťahovanie do obce a trvalý pobyt v nej

Priorita 2: Zlepšovanie podmienok pre ekonomickú aktivitu obyvateľov, rozvoj podnikania
Opatrenie 2.1: Rozšírenie trhu práce spoluprácou s investormi v okolí obce
Opatrenia 2.2: Podpora podnikania v obci a v blízkom okolí

Financovanie:
 štátny rozpočet,
 rozpočet obce,
 európske fondy,
 súkromné zdroje.

CIEĽ 2: RACIONÁLNE VYUŽÍVANIE PRÍRODNÉHO POTENCIÁLU
Priorita 1: Formovanie obrazu krajiny, priestorové a funkčné usporiadanie územia obce
Opatrenie 1.1: Vypracovanie, schválenie a realizácia „Územného plánu obce“
Opatrenie 1.2: Usporiadanie vlastníckych vzťahov k pozemkom obce, hospodársko – technická úprava pozemkov a ich sceľovanie za účelom ich využitia pre výstavbu
Opatrenie 1.3: Stanovenie záväzných regulatívov na ochranu životného prostredia, zákona o pôde a jej ochrane, pri využívaní územia obce

Priorita 2: Environmentálna zabezpečenosť a ekologická stabilita územia obce a okolia, zdravé životné prostredie
Opatrenie 2.1: Monitoring vplyvov na životné prostredie (hlučnosť, prašnosť, exhaláty)
Opatrenie 2.2: Stanovenie záväzných regulatívov ochrany životného prostredia a sankčných opatrení pri ich nedodržaní

Priorita 3: Odpadové hospodárstvo obce
Opatrenie 3.1: Rozšírenie separovaného zberu domového odpadu
Opatrenie 3.2: Likvidácia veľkého komunálneho odpadu v obci, zamedzenie a sankcionovanie vzniku divokých skládok

Financovanie:
 štátny rozpočet,
 rozpočet obce,
 európske fondy,
 súkromné zdroje.

CIEĽ 3: DOBUDOVANIE A ROZVOJ TECHNICKEJ INFRAŠTRUKTÚRY
Priorita 1: Vybudovanie kanalizácie a plynofikácie vo všetkých častiach obce
Opatrenie 1.1: Príprava a vypracovanie projektovej dokumentácie na vybudovanie kanalizácie vo všetkých uliciach obce Sklené
Opatrenie 1.2: Príprava a vypracovanie projektovej dokumentácie plynofikácie obce

Priorita 2: Príprava a budovanie inžinierskych sietí obce pre budúcu bytovú a podnikateľskú výstavbu
Opatrenie 2.1: Príprava projektov a budovanie inžinierskych sietí pre bytovú a občiansku výstavbu v obci
Opatrenie 2.2: Stanovenie regulatívov postupu pri budovaní inžinierskych sietí pre objekty podnikateľských zámerov na území obce
Opatrenie 2.3: Výstavba nových vetiev a prípojok inžinierskych sietí v zmysle potrieb novej bytovej a priemyselnej výstavby

Priorita 3: Výstavba, rekonštrukcia, opravy a údržba obecných komunikácií, ulíc a chodníkov
Opatrenie 3.1: Zabezpečenie dobrého stavu miestnych cestných komunikácií a chodníkov
Opatrenie 3.2: Obnova technologického vybavenia na letnú a zimnú údržbu miestnych komunikácií
Opatrenie 3.3: Udržiavanie a doplnenie dopravného a orientačného značenia popri komunikáciách

Priorita 4: Zabezpečenie úpravy a údržby verejných priestranstiev obce
Opatrenie 4.1: Úprava verejných priestranstiev, budovanie prvkov skrášľujúcich prostredie obce

Financovanie:
 štátny rozpočet,
 rozpočet obce,
 európske fondy,
 súkromný sektor.

CIEĽ 4: DOBUDOVANIE A ROZVOJ SOCIÁLNEJ INFRAŠTRUKTÚRY
Priorita 1: Nová výstavba a rekonštrukcia bytového fondu obce
Opatrenie 1.1: Podpora individuálnej výstavby rodinných domov a bytovej výstavby
Opatrenie 1.2: Poskytovanie pozemkov obyvateľom obce

Priorita 2: Odstránenie neobývaných, starých a nevyhovujúcich stavieb, najmä hospodárskych budov v obci
Opatrenie 2.1: Monitoring neobývaných, starých a nevyhovujúcich stavieb a dohoda s vlastníkmi o ich odstránení

Priorita 3: Rozvoj obchodu a služieb (sortiment a kvalita)
Opatrenie 3.1: Zhodnotenie stavu obchodnej siete a vypracovanie projektu rozvoja z hľadiska sortimentu a kvality
Opatrenie 3.2: Zhodnotenie stavu siete služieb v obci a vypracovanie návrhov rozvoja z hľadiska ponuky a kvality

Financovanie:
 štátny rozpočet,
 rozpočet obce,
 európske fondy,
 súkromné zdroje.

CIEĽ 5: ZABEZPEČENIE EKONOMICKEJ STABILITY SAMOSPRÁVY
Priorita 1: Efektívne využívanie rozpočtových zdrojov obce
Opatrenie 1.1: Znižovanie nákladov na výkon obecnej samosprávy, úsporné režimy nákladov
Opatrenie 1.2: Presun verejnoprospešných služieb v obci na súkromný sektor

Priorita 2: Využívanie verejných zdrojov Európskej únie a SR
Opatrenie 2.1: Príprava obce na vypracovanie projektov a predkladania žiadostí na dotácie zo štrukturálnych fondov Európskej únie
Opatrenie 2.2: Príprava obce na vypracovanie projektov a predkladanie žiadostí na dotácie zo štátnych fondov SR

Priorita 3: Manažment využívania obecného majetku
Opatrenie 3.1: Projekt využívania obecného majetku (prevádzkovanie, prenájom, odpredaj)
Opatrenie 3.2: Rekonštrukcia a modernizácia obecných objektov

Financovanie:
 štátny rozpočet,
 rozpočet obce,
 európske fondy,
 súkromné zdroje.

Obec Veľký Čepčín

Obec Veľký Čepčín leží v južnej časti Turčianskej kotliny medzi riekou Turiec a potokom Žarnovica, vzdialená od okresného mesta Turčianske Teplice 7 km západným smerom. Nadmorská výška stredu obce je 470 m n. m., v chotári 452-495 m n. m. Katastrálne územie obce Veľký Čepčín sa rozprestiera na ploche 6,780.249 m2, z toho intravilán predstavuje 312.704 m2. Susednými obcami sú: Malý Čepčín - vzdialená 2,7 km a Ivančiná - vzdialená 1,8 km, z ktorých vedú do obce Veľký Čepčín štátne cesty. Ďalšími susednými obcami sú: Kaľamenová, Dubové a samota Žabín.
Cez obec pretekajú dva potoky: Čepčínsky potok a potok Žabín. Čepčínsky potok preteká cez intravilán obce 1,5 km dĺžkou, je zregulovaný približne na 0,7 km úseku. Potok Žabín preteká cez intravilán dĺžkou 0,25 km, z toho je 0,08 km upravený reguláciou. Extravilánom obce preteká rieka Turiec - tiahne sa juhozápadne za obcou.
Územie obce možno zaradiť do klimatickej oblasti s miernou teplou, vlhkou údolnou klímou, s chladnou až studenou zimou.

Základné problémy v obci:
 zlý technický stav miestnych komunikácií
 chýbajúce chodníky (najmä popri hlavnej ceste)
 nevybudované parkoviská
 nevybudovaná kanalizácia
 opakovaný výskyt neriadených skládok odpadu v katastri obce
 nedoriešené vlastnícke vzťahy súkromných vlastníkov, obce, urbariátu z minulého obdobia
 nedobudované centrum obce
 neúplné služby pre obyvateľstvo
 pasívny postoj časti obyvateľov obce k spoločensko-ekonomickému rozvoju obce
 nedostatočné využívanie existujúceho prírodného bohatstva obce pre rozvoj zimnej i letnej turistiky
Priority rozvoja obce, opatrenia, aktivity
Aktivita Popis aktivity Realizátor/Realizátori Predpokladaná doba realizácie Predpokladané finančné náklady/predpokladané zdroje finančných prostriedkov
1. PRIEMYSEL A SLUŽBY - PODNIKATEĽSKÉ PROSTREDIE V OBCI
1.1. Dlhodobá podpora podnikateľských aktivít v obci
* Vytváranie motivačného podnikateľského prostredia v obci:
- podpora rozvoja drobných prevádzok v obci,
- podpora rozvoja miestnej obchodnej siete.
* Vytváranie vhodného podnikateľského prostredia pre podnikateľov v CR
* Prezentácia foriem podpory podnikateľských subjektov zo strany obce.

2. INDIVIDUÁLNA BYTOVÁ VÝSTAVBA
2.1. Individuálna bytová výstavba
* Doriešenie majetkovo-právnych vzťahov medzi obcou a majiteľmi pozemkov.
* Vytvorenie cca 30 stavebných pozemkov v lokalitách ulica od p. Valoviča po potok, smerom na cintorín a Ivančinú a 11 stavebných pozemkov v rámci prelúk.
* Dobudovanie komplexnej infraštruktúry v lokalite smerom na cintorín a Ivančinú.
* Vybudovanie 6 rodinných domov v rámci IBV.
* V súlade s platnými normami SR každoročné koncepčné rozširovanie intravilánu obce.

3. ROZVOJ CESTOVNÉHO RUCHU
3.1. Podpora chalupníckeho osídlenia v obci
* Udržanie chalupníckeho osídlenia v obci.
* Podpora tradičného osídlenia v obci prostredníctvom vytvárania vhodných životných podmienok pre vlastníkov nehnuteľností.

3.2. Značenie peších turistických trás a cyklotrás
* Vypracovanie evidencie a vybudovanie jednotného značenia cyklotrás a peších trás v intraviláne a extraviláne obce.

4. TECHNICKÁ INFRAŠTRUKTÚRA
4.1. Rekonštrukcia miestnych komunikácií
* Analýza súčasného stavu.
* Vypracovanie technickej dokumentácie.
* Rekonštrukcia miestnych komunikácií - cca 2 km.
Zdroje: obec 2007-2013, 1,6 mil. Sk/rozpočet obce, úverové zdroje,
ŠF EÚ,ďalšie finančné zdroje

4.2. Výstavba chodníkov v obci
* Vypracovanie technickej dokumentácie.
* Výstavba súbežných chodníkov popri ceste III/06542.
* Výstavba súbežných chodníkov popri miestnych komunikáciách a pri výstavbe nových ulíc v miestach s koncentrovaným pohybom osôb.
Celkovo - 2 km.
Zroje: obec 2007-2013 2 mil. Sk/rozpočet obce, úverové zdroje,ŠF EÚ,
ďalšie finančné zdroje

4.3. Rekonštrukcia autobusovej zastávky
* Rekonštrukcia 1 autobusovej zástavky v centre obce.
Zroje: obec 2008-2009 100 tis. Sk/rozpočet obce, ŠF EÚ

4.4. Výstavba parkovacích plôch pri cintoríne
* Vypracovanie technickej dokumentácie.
* Predbežne plánovaný počet parkovacích miest - 30.
* Výstavba parkovacích plôch
Zdroje: obec 2008-2013, 500 tis. Sk/rozpočet obce, úverové zdroje,
ŠF EÚ, ďalšie finančné zdroje

4.5. Obnova mostov
* V súlade s technickým stavom vypracovanie odborného posúdenia bezpečnej prevádzky mostov v obci.
* Vypracovanie projektovej dokumentácie pre obnovu a prestavbu 2 mostov.
* Obnova mostov v nevyhovujúcom technickom stave.
Zdroje: obec 2008-2016, 750 tis. Sk/rozpočet obce,úverové zdroje,ŠF EÚ,
ďalšie finančné zdroje

5. LOKÁLNA INFRAŠTRUKTÚRA OBCE A OBČIANSKA VYBAVENOSŤ
5.1. Revitalizácia centra obce * Dohoda o spolupráci vlastníkov nehnuteľností v rámci riešeného územia.
* Vysporiadanie vlastníckych vzťahov.
* Vypracovanie štúdie revitalizácie centra obce.
* Vypracovanie realizačnej dokumentácie.
* Realizácia projektového zámeru revitalizácie centra obce.
Zdroje: obec, vlastníci nehnuteľností 2007-2010, 5 mil. Sk/ŠF EÚ, rozpočet obce,úverové zdroje,ďalšie finančné zdroje

5.2. Prestavba a úprava dispozičného riešenia kultúrneho domu a obecného úradu so zameraním na zvýšenie energetickej efektívnosti
* Vypracovanie technickej dokumentácie.
* Vypracovanie projektového spisu pre ŠF EÚ
* Výber dodávateľa výkonu stavebných prác.
* Realizácia rekonštrukčných prác - prestavba a úprava budovy kultúrneho domu (výmena okien a vchodových dverí, zateplenie, obnova fasády, nová elektroinštalácia, náter strechy, úprava podlahy na schodišti, v kancelárii a zasadačke, modernizácia klubovne.
Zdroje: obec 2007-2011,15 mil. Sk/rozpočet obce,úverové zdroje, ŠF EÚ,
ďalšie finančné zdroje

5.3. Rekonštrukcia požiarnej zbrojnice
* Analýza súčasného stavu.
* Vypracovanie technickej dokumentácie.
* Vypracovanie projektového spisu pre ŠF EÚ.
* Realizácia projektu dobudovania vnútornej infraštruktúry budovy požiarnej zbrojnice (umiestnenie knižnice).
* Vybavenie požiarnej zbrojnice potrebnou technikou.
Zdroje: obec, DHZ 2008-2013, 5 mil. Sk/ŠF EÚ,rozpočet obce, úverové zdroje

5.4. Výstavba Domu smútku
* Majetkovo-právne vysporiadanie riešeného územia.
* Vypracovanie technickej dokumentácie.
* Realizácia - vybudovanie domu smútku a potrebnej infraštruktúry. Zdroje: obec 2009-2011, 15 mil. Sk/rozpočet obce, štátny rozpočet,
úverové zdroje, ŠF EÚ, ďalšie finančné zdroje

6. ENVIRONMENTÁLNA INFRAŠTRUKTÚRA - VODOVOD, ODPADOVÉ HOSPODÁRSTVO OBCE
6.1. Zriadenie centrálneho kompostoviska pre obec
* Riešenie úlohy na základe platnej legislatívy SR a EÚ.
* Vypracovanie projektovej dokumentácie.
* Vypracovanie projektového spisu ŠF EÚ.
* Zriadenie centrálneho kompostoviska pre obec.
Zdroje: obec 2008-2010, 300 tis. Sk/rozpočet obce, MŽP SR, ŠF EÚ,
ďalšie finančné zdroje

6.2. Vybudovanie kanalizácie a ČOV
* Vypracovanie technickej dokumentácie.
* Vybudovanie kanalizácie a ČOV.
* Napojenie obyvateľov na kanalizáciu.
* Dĺžka kanalizačnej siete - 1,6 km.
Zdroje: obec, TurVod 2009-2013,2,5 mil. Sk/rozpočet obce, úverové zdroje,
MŽP SR,ŠF EÚ,ďalšie finančné zdroje

6.3. Separovaný zber tuhého odpadu - jeho plné technické zabezpečenie
* Plné technické zabezpečenie separovaného zberu odpadu v obci.
* Postupné rozširovanie separovaného zberu o ďalšie komponenty.
* Informačná kampaň pre obyvateľov.
Zddroje: obec 2007-2010 200 tis. Sk/rozpočet obce,MŽP SR

6.4. Úprava a rozšírenie verejnej zelene
* Úprava verejných priestranstiev, výsadba verejnej zelene v obci. Zdroje: obec 2008-2010,150 tis. Sk/rozpočet obce,ďalšie finančné zdroje

7. ELEKTRIFIKÁCIA OBCE
7.1. Rozšírenie rozvodnej elektrickej siete
* Realizácia rozšírenia elektrickej siete v obci v novo vzniknutých obytných častiach. Stredoslovenská energetika a. s. 2008, ďalšie finančné zdroje

7.2. Rekonštrukcia verejného osvetlenia a dobudovanie verejného osvetlenia v lokalitách novej IBV
* Výmena 3 svietidiel za úsporné.
* Vypracovanie projektovej dokumentácie pre rozšírenie siete verejného osvetlenia v lokalitách novej IBV.
* Vypracovanie projektového spisu pre ŠF ES.
* Realizácia dobudovania verejného osvetlenia v lokalitách novej IBV.
Zdroje: obec, výmena svietidiel 2007, rozšírenie siete 2009-2013, výmena svietidiel 15 tis. Sk/rozpočet obce, rozšírenie siete 500 tis. Sk/rozpočet obce, úverové zdroje, ŠF EÚ

7.3. Rekonštrukcia obecného rozhlasu a dobudovanie siete obecného rozhlasu
* Vypracovanie projektovej dokumentácie celkovej rekonštrukcie obecného rozhlasu.
* Vypracovanie projektovej dokumentácie pre rozšírenie siete obecného rozhlasu v lokalitách novej IBV.
* Realizácia komplexnej rekonštrukcie obecného rozhlasu.
* Realizácia rozšírenia siete obecného rozhlasu v lokalitách novej IBV.
Zdroje: obec 2008-2013 160 tis. Sk/rozpočet obce,úverové zdroje,
ŠF EÚ

8. SOCIÁLNA OBLASŤ
8.1. Podpora sociálnej starostlivosti pre starších občanov obce
* Vytváranie vhodných podmienok v obci pre zlepšenie kvality života starších občanov v obci.
Zdroje:obec 2008-2016 podľa druhu a rozsahu zvolených aktivít

9. ŠPORT A VOĽNOČASOVÉ AKTIVITY
9.1. Dobudovanie športového areálu
* Vypracovanie projektového spisu pre ŠF EÚ.
* Dobudovanie športového areálu: ihriská, zeleň, lavičky, hygienické zariadenia, altánok, detské ihrisko
Zdroje: obec, záujmové združenia v obci 2008-2010 1 mil. Sk/rozpočet obce,
ŠF EÚ,ďalšie finančné zdroje

9.2. Organizovanie športových podujatí
* Podpora už existujúcich športových klubov, podpora vzniku nových ŠK.
* Organizovanie športových podujatí na miestnej a regionálnej úrovni.
Zdroje: obec, športové kluby a záujmové združenia v obci 2007-2016 podľa druhu a rozsahu zvolených aktivít

10. PROPAGÁCIA OBCE A INFORMATIZÁCIA OBČIANSKEJ SPOLOČNOSTI
10.1. Dobudovanie informačného portálu obce
* Dobudovanie informačného portálu obce.
* Využívanie dostupných informačných kanálov pre zvýšenie propagácie obce.
* Aktívne využívanie internetu ako najdynamickejšie sa rozvíjajúceho informačného kanála.
Zdroje: obec 2007-2016 50 tis. Sk/rozpočet obce

10.2. Informačná a propagačná publikácia o obci - jej vytvorenie a distribúcia
* Spracovanie, vydanie, distribúcia publikácie o obci - Obec Veľký Čepčín - v tlačenej a elektronickej verzii.
* Vypracovanie projektového spisu pre ŠF EÚ.
Zdroje: obec 2008-2009 200 tis. Sk/rozpočet obce,ŠF EÚ,ďalšie zdroje financovania

10.3. Informačné tabule o obci
* Osadenie informačný tabúľ v obci s presným kartografickým popisom katastrálneho územia obce, s vyznačením cyklotrás, turistických chodníkov, zaujímavostí.
* Osadenie informačných tabúľ o obci pri hlavných komunikačných trasách v regióne.
* Vypracovanie projektového spisu pre ŠF EÚ.
Zdroje: obec 2008-2009 150 tis. Sk/rozpočet obce,ŠF EÚ,ďalšie zdroje financovania

11. OŽIVENIE ĽUDOVÝCH TRADÍCIÍ A PÔVODNÝCH ĽUDOVÝCH REMESIEL V OBCI
11.1. Oživenie ľudových tradícií
* Udržanie existujúcich ľudových tradícií.
* Postupné oživenie ďalších miestnych ľudových tradícií, zvykov.
* Podpora remeselnej výroby.
Zdroje: obec,záujmové združenia v obci, živnostníci, MSP 2007-2016 podľa druhu a rozsahu zvolených aktivít

12. PODPORA OBČIANSKEJ SPOLOČNOSTI
12.1. Posilnenie života miestnej komunity
* Podpora života miestnej komunity cez podporu činnosti miestnych záujmových a profesných združení.
* Podpora organizovania podujatí s cieľom zvýšiť propagáciu činnosti združení.
Zdroje: obec,záujmové a profesné združenia v obci 2007-2016 podľa druhu a rozsahu zvolených aktivít

12.2. Podpora vytvárania partnerstiev na miestnej, regionálnej, národnej, medzinárodnej úrovni
* Podpora vytvárania partnerstiev na miestnej, regionálnej, národnej, medzinárodnej úrovni s cieľom zvýšenia dostupnosti finančnej podpory Európskeho spoločenstva v mikroregióne.
Zdroje: obec, partnerské obce, mestá, organizácie, združenia 2007-2016, podľa druhu a rozsahu zvolených aktivít

13. ZAMESTNANOSŤ OBYVATEĽOV
13.1. Podpora zamestnanosti v obci
* Podpora zamestnanosti v obci s dôrazom na zapojenie znevýhodnených skupín do aktívneho života komunity cez možnosť využívania projektov štrukturálnych fondov EÚ.
Zdroje: obec, živnostníci, MSP, profesné združenia 2007-2016 podľa druhu a rozsahu zvolených aktivít

Použité skratky:
CR - cestovný ruch
MSP - malí a strední podnikatelia
MŽP SR - Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
ŠF EÚ - Štrukturálne fondy Európskej únie
VÚC - Vyšší územný celok

ZÁVER:
Uvedené obce sa vyznačujú výrazným nedostatkom finančných zdrojov. Ich rozvoj je podmienený získaním nových dotácii, grantov a prílivom súkromných investícii.
Cestovný ruch je dominantný prvok, ktorý môže spojiť nielen obce ale naštartovať aj ekonomický rast. V spojení a napojení na mesto Turčianske Teplice ako aj na rozvoj kúpeľníctva je možné dosiahnuť postupné zlepšenie. Spojením miest a obcí je možné začať budovať tzv. Klaster cestovného ruchu podľa zákona o podpore cestovného ruchu č. 91/2010 z 3. marca 2010.
Individuálny rozvoj obcí je možné podporiť v prípade vyhlásenia výziev z fondov EU – Program rozvoja vidieka.
Negatívnou správou pre rok 2010 je rozhodnutie Žilinského samosprávneho kraja o neposkytovaní dotácii:
Dňa 13. decembra 2010 Zastupiteľstvo Žilinského samosprávneho kraja v procese schvaľovania rozpočtu Žilinského samosprávneho kraja na rok 2011 neschválilo finančné prostriedky na:
• Všeobecne záväzné nariadenie Žilinského samosprávneho kraja číslo 4/2004 o poskytovaní dotácií z vlastných príjmov Žilinského samosprávneho kraja,
• Všeobecne záväzné nariadenie Žilinského samosprávneho kraja číslo 13/2008 o poskytovaní dotácií z vlastných príjmov Žilinského samosprávneho kraja na podporu rozvoja vidieka,
• Všeobecne záväzné nariadenie Žilinského samosprávneho kraja číslo 16/2009 o poskytovaní dotácií z vlastných príjmov Žilinského samosprávneho kraja na podporu rozvoja cestovného ruchu,
• Všeobecne záväzné nariadenie Žilinského samosprávneho kraja číslo 12/2008 (od 1.1.2010 zrušené a nahradené Všeobecne záväzným nariadením Žilinského samosprávneho kraja číslo 23/2010) o poskytnutí dotácií z vlastných príjmov Žilinského samosprávneho kraja pre oblasť kultúry: Grantový systém ŽSK pre oblasť kultúry.
V kalendárnom roku 2011 Žilinský samosprávny kraj nebude poskytovať dotácie na vyššie uvedené VZN, tzn. výzvy nebudú vyhlásené.

Spracoval:
Rastislav Tarhaj
Odborný konzultant projektu